Polish Afrikaans Albanian Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Georgian German Greek Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Turkish Ukrainian Vietnamese Welsh
Typ: akrobat 3D
Budowa/materiał: konstrukcyjna, balsa i kompozyty węglowe
Rozpiętość: 1,20m
Długość: 1,20m
Powierzchnia skrzydła: 32,58dm2
Waga do lotu: 1400g (w/g producenta 1247-1360g)
Obciążenie płata: 43g/dm2
Silnik / regulator: Dualsky XM3542EA-6 (790kV, 548W, 140g) / Turnigy AE-45A
Zasilanie awioniki: Dualsky VR-3 Switching BEC
Pakiet / czas lotu: 3s LiPo 2200mAh 45/90C / ok. 8 minut
Śmigło: Xoar PJN 14x7
Ciąg statyczny: 2495g @44A (wyliczone z eCalc)
Serwa: 2x Hitec HS-65MG (L), 1x ALZRC DM1232S (SW), 1x Hitec HS-5070MH (SK)
Profil: symetryczny
Właściciel: Piotr Dutkiewicz (model sprzedany)

Extra300EXP 48" to typowy model do akrobacji 3D jednej z wiodących na rynku firm - amerykańskiej ExtremeFlight. Samolot wykonany jest klasycznie - konstrukcyjne kadłub i skrzydła pokryte są folią, użyto też sporo wzmocnień węglowych, a rury skrzydeł i stateczników oraz podwozie również wykonane są z włókna węglowego.

Mała Extra zadziwia stabilnością w lotach na dużym kącie natarcia ale jednocześnie jest dość "narowista" i przy ustawieniach do lotu 3D wymaga od pilota sporo skupienia. Małym mankamentem w/g mnie jest specyficzne działanie lotek tego modelu - w normalnym locie są bardzo wydajne, natomiast w zawisie ich trochę "brakuje". Być może to tylko specyfika mojego setup'u, w którym zastosowałem stosunkowo duże śmigło 14x7 i niskoobrotowy silnik zasilany pakietem 3s. Oprócz oczywistej właściwości, że model lata jak po sznurku (jak przystało na konstrukcję sprawdzonej firmy) zaletą Extry jest dobrze zaprojektowana sekcja podwozia. To na pewno odróżnia firmowe modele od tanich, chińskich ARFów.

Niestety moja (używana) Extra poległa już w dziesiątym locie (błąd pilota), także zdjęć i filmów tego modelu praktycznie nie mam. Powyższe uwagi odnośnie właściwości lotnych opieram na analogii do drugiego, bliźniaczego modelu, którym wykonałem do tej pory ponad sto lotów. To co widać poniżej to model z bocznymi generatorami własnej konstrukcji (oryginalne są balsowe, pokryte nieprzeźroczystą folią w kolorze modelu) i testowo założonym śmigłem APC-E. Pod zdjęciami film z lotów Extry-bliźniaczki:


Film z lotów "bliźniaczego" modelu.

fot.P.Dutkiewicz
fot.P.Dutkiewicz
fot.P.Dutkiewicz

Publikowane tutaj materiały i zdjęcia stanowią własność ich autorów, nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane bez ich zgody.
Strona niekomercyjna.