Typ: | motoszybowiec |
Rozpiętość: | 2.30 m |
Długość: | 1.22 m |
Powierzchnia skrzydła: | 44 dm2 |
Waga do lotu: | 1716 g |
Obciążenie płata: | 39 g/dm2 |
Napęd: | Klasy 600 + przekładnia 3.33:1 |
Śmigło: | Aeronaut 14x9 Składane |
Profil: | Clark Y |
Właściciel: | Grzegorz Filipek (model zdemontowany) |
Model konstrukcyjny, balsowy. Belki ogonowe rurki węglowe fi 8mm. Pokryty folią Solarfirm Standard. Budowany w/g planów z modyfikacjami. Autor planów - Philippe Techer.
Przyznam, że rurki węglowe powinny mieć większą średnice, ale jak się nie ma co się lubi... Szybowiec łatwo się budowało, aczkolwiek ze względu na rozmiar skrzydła trochę pracochłonnie. Przy takiej rozpiętości model sam praktycznie wyrywa się do lotu przy wyrzucie podczas rozbiegu. Zastosowane przeze mnie śmigło składane 14x9 i przekładnia 33.3:1 dają dużą sprawność i ciąg, ale istnieje pewne niebezpieczeństwo pocięcia ręki przez śmigło przy wypuszczaniu modelu z włączonym napędem, o czym się przekonałem.
Plany przewidują napęd 600 bezpośredni i śmigło stałe 8x4.5. Dla początkujących to nawet wskazane, bo inaczej należy rozwiązać problem wyważenia (ja przesunąłem skrzydło do tyłu), oraz składania/krzyżowania się łopatek śmigła (odwrócone łopatki).
Konstrukcja modelu pozwala na dowolną zmianę napędu. Robimy po prostu w razie potrzeby nowy kadłub bo skrzydło jest na stałe łączone z ogonami i statecznikiem. Nie pokusiłem się osobiście na takie rozwiązanie, może w przyszłości...