Od pewnego czasu pojawiły się w sprzedaży śmigła APC Style. Modelarze, którzy ich używają, twierdzą, że są one zauważalnie gorsze od oryginalnych APC. Postanowiłem sprawdzić jak wypadnie takie porównanie na stanowisku pomiarowym. Do testu użyłem śmigieł o rozmiarze 10x5 (elektryczne). Na początek porównanie wizualne:

W widoku z góry wyglądają na pierwszy rzut oka prawie identycznie. To co zwraca uwagę, to różniące się końcówki. Wyroby APC to śmigła optymalizowane komputerowo pod kątem uzyskania wysokiej sprawności. Na tę sprawność prawdopodobnie w znaczącym stopniu wpływa m.in. kształt końcówki. Kto interesuje się „dużym” lotnictwem, wie, że zoptymalizowana końcówka płata (odrzutowe liniowce, szybowce) znacznie zmniejsza opory aerodynamiczne. A śmigło to też płat - tyle, że wirujący. Można się więc spodziewać po APC Style gorszych osiągów.

Dalsze oględziny pod różnymi kątami wykazują duże podobieństwo kształtu obu śmigieł. Wrażenie jest takie, jakby producent APC-Style zrobił formy do swoich wyrobów na podstawie odlewu łopat APC. Metoda kopiowania ma tu mniejsze znaczenie, ogólnie chodzi o zjawisko „kopia z kopii” – gdzie pierwsza kopia jest kopią formy, a każda następna będzie gorsza niż oryginał. Nie jest to w końcu kopiowanie plików cyfrowych, a każdy na pewno zetknął się z podobnymi problemami przy dorabianiu kluczy – dorabiane są prawie identyczne co pierwowzór, ale nie zawsze równie gładko otwierają zamki co oryginał.

Śmigła różnią się natomiast w części mocującej – APC ma średnicę trochę ponad 20mm, APC Style – 23mm, grubość trochę ponad 10mm i 8mm odpowiednio. Oba w komplecie mają zestawy tulejek centrujących pod piasty o różnej średnicy.

Kolejnym etapem porównani był test „elektryczny” – pomiar pobieranej mocy i obrotów na statycznym stanowisku pomiarowym w porównywalnych warunkach – tzn. ten sam napęd, ten same pakiet, tak samo naładowany. Taki test nie jest do końca miarodajny, znacznie więcej można byłoby powiedzieć, mierząc pobieraną moc w funkcji ciągu statycznego, ale niestety nie dysponuję odpowiednim przyrządem do pomiaru ciągu. Obroty to niezupełnie to samo ale i taki test daje ciekawe wnioski. Tak więc przeprowadziłem próby dla obu śmigieł, zwiększając obroty od małych do maksymalnych i notując wartości prądu i napięcia dla konkretnie zmierzonych wartości obrotów. Po przeliczeniu naniosłem dane na wykres:

Pomiary są oczywiście obarczone sporym błędem, ale tendencja wydaje się wyraźna. Śmigło APC w całym zakresie mniej obciąża napęd, a to potwierdza jego większą sprawność. Przy niższych obrotach pobór mocy jest niższy od APC-Style o ok. 2-3% , w pobliżu obrotów maksymalnych różnica staje się już zauważalna i osiąga dla 9000 obrotów już ok. 8%. Maksymalne obroty jakie udało się osiągnąć ze śmigłem APC Style to 9000, z APC - 9300 i to przy trochę mniejszym poborze mocy niż to pierwsze. W warunkach lotu to oznaczałoby rzeczywiście zauważalnie większy ciąg w przypadku APC.

Jakie są moje wnioski po tym teście? Po pierwsze nie jestem zaskoczony takim wynikiem. Śmigła APC są po prostu dobre i wiedzą to wszyscy, którzy ich używali. Czy jednak śmigło APC Style nie nadaje się do niczego? Oczywiście nie. Zależy kto i w jakich modelach używa takich śmigieł i za ile je kupuje. Jeśli płacimy za APC Style prawie tyle co za APC, wybierzemy APC, jeśli latamy tak, ze potrzebujemy jedno śmigło na jeden lot to najprawdopodobniej sensownie będzie wybrać APC Style, szczególnie jeśli można kupić je tanio. Podobnie przy lataniu relaksacyjnym, kiedy dużej mocy potrzebujemy praktycznie tylko do startu - prawdopodobnie śmigło nie będzie pracować w zakresie wysokich obrotów, w którym APC zaczyna wyraźnie górować nad APC Style.

Nie masz uprawnień aby komentować.

Publikowane tutaj materiały i zdjęcia stanowią własność ich autorów, nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane bez ich zgody.
Strona niekomercyjna.