Polish Afrikaans Albanian Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Georgian German Greek Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Turkish Ukrainian Vietnamese Welsh

OSDonate

Podoba Ci się nasza strona? Postaw nam piwo! :)

Kwota:

Prawidłowe wyważenie łopat oraz całego wirnika ogonowego jest sprawą absolutnie podstawową a zarazem nieskomplikowaną. Zaniedbanie wyważenia łopat utrudni lub uniemożliwi późniejsze ich wytorowanie. Niewywarzone łopaty i wirnik mogą też wywołać pojawienie się wibracji powodujących problemy z ustawieniem żyroskopu. Wibracje wpływają również negatywnie na żywotność poszczególnych elementów śmigłowca. Dla wszystkich początkujących w dziedzinie heli przygotowałem krótki, ilustrowany poradnik, w jaki sposób poradzić sobie z tymi prostymi, lecz ważnymi czynnościami.

Zacznijmy od łopat głównych - do wyważania potrzebna nam będzie wyważarka. Może to być dedykowana wyważarka do łopat tak jak np. ta:

Możemy również użyć dowolnej wyważarki do śmigieł, w której fizycznie będziemy w stanie osadzić łopaty – ja użyłem wyważarki firmy Great Planes. Osoby nie posiadające fabrycznej wyważarki nie powinny się zniechęcać - do wyważania wystarczy skręcić łopaty przy użyciu długiej śruby i dwóch nakrętek – skręcamy nimi łopaty, podpieramy na dwóch równych wspornikach (np. specjalnie przygotowane klocki drewna lub nawet zwykłe, domowe szklanki) i „wyważarka” gotowa /takie podejście zilustrowane będzie w dalszej części artykułu przy okazji wyważania wirnika ogonowego/.

Przed wyważeniem należy oznaczyć łopaty kolorowymi naklejkami (mogą to być naklejki fabryczne, lub w przypadku ich braku np. kawałki kolorowej taśmy klejącej) – umożliwią one później wytorowanie łopat. Tak przygotowane łopaty zakładamy na wyważarkę i sprawdzamy, która z łopat jest cięższa (na zdjęciu łopata „czerwona”):

Następnie wyznaczamy środek ciężkości cięższej łopaty:

Teraz będziemy dążyć do takiego wyważenia lżejszej łopaty, aby jej środek ciężkości pokrył się ze środkiem ciężkości łopaty cięższej. W tym celu przenosimy zaznaczenie pożądanego środka ciężkości z łopaty cięższej na lżejszą:

Sprawdzamy czy środki ciężkości się pokrywają, jeżeli nie (co w przypadku tanich łopat jest niemal pewne) wyważamy lżejszą łopatę poprzez naklejanie odpowiedniej ilości przeźroczystej taśmy klejącej na jednej z końcówek łopaty:

Teraz możemy już przejść do właściwego wyważania łopat – zakładamy je na wyważarkę, po czym na lżejszej łopacie, dokładnie w jej środku ciężkości naklejamy taką ilość bezbarwnej taśmy klejącej (lub np. taśmy pakowej w kolorze łopaty – tutaj biała) aby łopaty zostały ostatecznie wyważone:

Czas na wirnik ogonowy - celowo piszę o wirniku, a nie o samych łopatkach, ponieważ masa okuć w stosunku do masy samych łopatek nie jest pomijalna – dlatego właśnie wyważać będziemy nie same łopatki, lecz hub wraz z okuciami i łopatkami (opisywany przypadek dotyczy modelu Align T-Rex 450SE V2 i jego „klonów”).

Jak wspomniałem wcześniej, tym razem do wyważania użyłem śruby, dwóch nakrętek oraz… szklanek. Powód z rezygnacji z wyważarki magnetycznej był banalny – otwór w hubie jest za małej średnicy aby przełożyć przez niego ośkę mojej wyważarki. Mogłem oczywiście dobrać jakiś inny pręt, skorzystałem jednak z nadarzającej się „okazji” do zaprezentowania budżetowej wersji „wyważarki”.

W przypadku łopatek ogonowych pomijamy znajdowanie środka ciężkości łopatki i od razu przechodzimy do wyważania całego wirnika. Odkręcamy z modelu hub wraz z okuciami i łopatkami, montujemy na wyważarce, na lżejszą łopatę naklejamy odpowiednią ilość bezbarwnej taśmy klejącej tak, aby łopatki ustawiły się poziomo:

Proponuję również trwale zaznaczyć sobie okucie jednej z łopatek (np. fabrycznie cięższej), tak aby wiedzieć, która z łopatek stanowi komplet z którym okuciem. Dzięki temu w toku późniejszej eksploatacji nie popełnimy błędu i nie zamienimy łopatek.

Publikowane tutaj materiały i zdjęcia stanowią własność ich autorów, nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane bez ich zgody.
Strona niekomercyjna.